Mielipide: Yhdistysten ja järjestöjen avustusten leikkaukset huolettavat kotkalaisia yhdistystoimijoita
Mielipide: Lapsiperheet politiikan keskiöön
Sirpa Paaterosta Kymenlaakson Ensi- ja turvakotiyhdistyksen puheenjohtaja
”Kyllä autossa pitää ääni olla”
Florencena pitää laulaa oikein väärin
Kaikilla ei ole kattoa pään päällä
Poliisi otti kiinni puukotuksesta epäillyn Kouvolassa
Yksikään neljästä siltakohteesta ei valmistunut sopimuksen mukaisessa ajassa – Kaakkois-Suomen Ely-keskus purkaa urakkasopimuksen Tehan Oy:n kanssa
Kotkan Suuri Tuntematon julkaisee uuden singlen
Positiivisin kotkalainen 2024 finalistit selvillä
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Myö välitetään sinusta - Sinun Tähden Hoivapalvelut tarjoaa tukea kaikille
-Harrasteautoilijoissa on vain vähän naisia. Annan kiitokseni Kymen Automobiilikerholle, sen jäseniltä olen saanut paljon apua. On kiva olla mukana yhdistyksen toiminnassa, Sofia Virtanen sanoo.
Kuvat: Ulla-Maija Sievinen
”Kyllä autossa pitää ääni olla”
Sofia Virtanen haaveili jo pikkutyttönä jenkkiautosta. Nyt hänellä on kaksi 80-luvun harrasteautoa.
Ulla-Maija Sievinen
– Merkki, malli, suorituskyky ja väri. Ne ovat perusteet, kun nykyisin hankin auton, kertoo kotkalainen valokuvaaja Sofia Virtanen.
Kymen Automobiilikerhon autohalleissa Kyminlinnan muurien suojissa on kaikkiaan noin 140 vanhaa autoa. Yksi niistä on toinen Sofia Virtasen harrasteautoista, musta museoauto Chevrolet Camaro vuosimallia 1987.
– Olen pienestä tytöstä lähtien haaveillut jenkkiautosta. Ensimmäisen autoni Ford Orionin vuosimallia 1984 hankin jo ennen kuin minulla oli ajokorttia. Kaikkiaan minulla on ollut 20-30 autoa. On ollut Bemaria, Mersua, Mazdaa, Hondaa, Opelia, Fordia, Volkkaria, aika laidasta laitaan.
– Kun on ollut niin monia merkkejä, oppii myös tietämään, mistä tykkää ja millaista ei enää halua.
-Vauhti ja moottorit kiinnostavat, ehkä juuri vauhdin hurma. Mutta kolmen lapsen äitinä ei liikenteessä leikitä. Harjoittelemaan voi mennä siihen tarkoitetuille paikoille, talvisin vaikkapa jääradalle.
Nykyisin Sofialla on kolme autoa. Käyttöautona on Peugeot ja toisena harrasteautona vuoden 1989 tummanharmaa Mersu. Camaron Sofia hankki kymmenisen vuotta sitten Lahdesta.
– Hain vuoden ajan sopivaa autoa. Olen syntynyt 80-luvulla ja tykkään kasarista ja sen rock ’n’ roll -meiningistä. Katsoin monta Camaroa ja petyin. Ei ollut helppoa löytää hyvää autoa. Minusta harrasteauton pitää olla museoauto.
Määritelmän mukaan museoajoneuvon minimi-ikävaatimus on 30 vuotta ajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä. Lain mukaan ajoneuvon tulee olla säilynyt alkuperäisen kuntoisena tai se on entisöity tai konservoitu asianmukaisesti.
– Tämä lopulta löytämäni Camaro oli alkuperäiseksi yllättävän hyvässä kunnossa. Siistin itse konehuoneen ja ammattimaalari maalasi etu- ja takapuskurit sekä sivuhelmat.
Kun autolle tuli tarpeeksi ikää, museotarkastaja syynäsi auton läpi ja se hyväksyttiin museoautoksi. Sillä saa ajaa vuodessa enintään 30 päivänä.
– Sillä on kivointa ajella pitkin vanhoja teitä kahdeksaakymppiä. Vanhat tiet vaikka Helsinkiin ovat parhaita maisemiltaankin. Moottoritiellä sillä pääsee sataakahtakymppiä, mutta ei enempää.
Vanhojen autojen kanssa liikenteessä voi sattua ja tapahtua. Camaro ei ole koskaan jättänyt Sofiaa tielle, jotkut muut autot kylläkin. Ihmiset ovat onneksi tulleet apuun.
– Kerran automaattivaihteisesta jenkkiautosta hävisivät jarrut. Onneksi käsijarrut toimivat. Yhden mersun jarrupalat taas meinasivat ajossa hajota.
Museoauto Chevrolet Camaro vuosimallia 1987 on vaikuttava ilmestys.
Vanha hieno auto herättää liikenteessä huomiota. Pikkupojat vilkuttelevat, ja huomiota saa osakseen myös auton ääni.
– Camarosta lähtee hyvät pörinät. Kyllä autossa pitää ääni olla! Sitä paitsi äänettömät sähköautot voivat olla vaarallisia.
Vanhat autot kuluttavat tietysti bensaa enemmän kuin uudet. Viisilitrainen Camaro vie sadalla kilometrillä 15–20 litraa. Mutta eipä sillä joka päivä ajellakaan.
– Ja ei uusien autojen valmistaminenkaan ekologista ole. Olen laskenut, että uuden auton ylläpito on kalliimpaa kuin vanhan.
Kun harrasteautoilija lähtee ”piknikille”, hän starttaa harrasteautotapahtumaan. Niin Sofiakin.
Suurin on Pick-Nick Forssa ja muita ovat mm. Kouvola Swap & Meet, Ruukki Picnic Loviisassa ja Bastioni Car Show Haminassa.
– Olen saanut harrastuksessani paljon apua ja neuvoja Kymen Automobiilikerhon jäseniltä, Sofia Virtanen kiittää lämpimästi.
– Meillä on jäseniä noin 630, joista vain viisi on sellaisia naisia, joilla on oma auto, kertoo yhdistyksen pitkäaikainen puheenjohtaja Paavo Horto. Hänellä itsellään on vuoden 1962 tummansininen Rover ja vuoden 1978 ”ovelan harmaa” Mersu.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.