Mielipide: Jouluna 2024
Orkesteri jatkaa monipuolisuuden tiellä
Mielipide: Hyvinvointialueen ja muistiyhdistysten yhteistyö varmistaa muistisairaan tuen ja palvelut
Miten kinkunrasva lajiteltiinkaan? Entäs lahjapaperit?
Kiinnostaako englanninkielinen esi- ja perusopetus? – Kotkassa pidetään tammikuussa infotilaisuus
Kotkan kaunein jouluikkuna löytyy Karhulasta
Arjan voitto nivelrikosta
Monitoimiareena toteutuu Kouvolassa
Ensin tulevat aina enkelit
Kotkamillsin toimitusjohtaja vaihtuu
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Koeajopäiväksi sattui kova vesisade, joten kuvaa varten etsiydyttiin sisätiloihin.
Kuvat: Veli-Pekka Kelloniemi
Koeajo: Swift on ketterä kevythybridi
Veli-Pekka Kelloniemi
B-kokoluokan Suzuki Swift on kulkenut pitkän aikamatkan ennen nykyisen hybridiversion julkaisemista. Mallia on markkinoitu pitkään edullisena nelivetona, nyt valtiksi on nostettu maan edullisimmaksi luvattu automaattivaihteinen hybridi, jonka toimittaja kävi koeajamassa.
Kyseessä oleva auto on etuvetoinen. Nelivetoinenkin Swift on edelleen saatavilla, ilman automaattivaihteita tosin, mutta muuten kattavammin varusteltuna.
Koeajetun, riisutumman version varustelusta löytyy muun muassa Start/Stop-toiminto, LED-lähi- ja kaukovalot, mukautuva vakionopeudensäädin ja törmäyksenestoavustin, joka jarruttaa automaattisesti esimerkiksi jos joku lyö liinat kiinni yhtäkkisesti edessä liikennevaloissa.
Hintaa on saatu hilattua alas muun muassa automaattisen ilmastoinnin ja kosketusnäytön puutteella. Autossa on perinteinen CD-radio-soitin. Bluetooth-yhteys löytyy toki puhelinta varten.
Kuljettajan penkistä löytyy myös korkeudensäätö, joten pitempikin kuski mahtuu hyvin autoon. Keskimittainen toimittaja löytää hyvän ajoasennon, vaikka rattia voi säätää vain korkeussuunnassa. Polvillekin on tilaa.
Auton sisätilat ovat kokoluokkaansa nähden yllättävän tilavat. Swiftin sisätilat on suunniteltu niin, että aikuiset mahtuvat istumaan myös takapenkille paitsi korkeuden, myös jalkatilan puolesta.
Takakontissa on tilaa 265 litraa, mikä kasvaa takapenkin istuinten selkänojat taitettuna 579 litraan. Kauppakasseja mahtuu kyytiin siis useampikin.
Kojelaudan mittaristo on selkeä. Ajotietokoneen napit olisi voitu integroida rattiin radion ja vakionopeudensäädinten oheen, nyt ne löytyvät mittariston molemmilta puolilta. Toisaalta, tarvitseeko niitä ajon aikana räplätäkään?
Mittaristosta näkee muun muassa hybridijärjestelmän voimansiirron suunnan. Jarrutettaessa energiaa kerätään talteen, joten autossa ei tarvita latauspistoketta lainkaan. Kevythybridin sähkömoottori ei vedä yksin autoa vaan avustaa bensamoottoria, mikä tapahtuu automaattisesti ilman kuljettajan säätelyä. 1,2-litraista konetta ei siis sammuteta koskaan sähkömoottorin tieltä. Tästä järjestelystä johtuen bensankulutus hieman pienenee, mutta autossa ei tarvita erillistä raskasta ja tilaa vievää akustoa.
83 hevosvoimaa kuljettaa kevyttä autoa riittävän sutjakasti. Vaihteisto vaihtaa nykimättä asiallisella kaasupolkimen käytöllä. Jyrkkiin ylä- ja alamäkiin löytyy L-vaihde. Sport-tila tekee ajosta tasaisempaa mutkaisilla teillä, kun vaihteita ei vaihdeta normaaliin tiheyteen. D-vaihteella moottorijarrutus ei ole kovin voimakas, vaikka jarrutusenergiaa otetaankin talteen, joten perusajossa myös jarrupoljinta tarvitaan.
Konttorin äänimaailma on yllättävän rauhallinen. Rengasäänet ja tuulen humina eivät häiritse, moottorikaan ei pörise tasaista vauhtia ajettaessa korvaan.
Auto on ketterä kaupungin kaduilla. Ohjausta ei ole tehostettu tunnottamaksi. Sisätiloista on hyvä näkyvyys joka suuntaan, mikä ei ole tämän päivän autoissa itsestäänselvyys.
Swift on muotoilultaan sulava ja pehmeälinjainen. Takaovien ripa on piilotettu hauskasti ikkunan raamiin.
Kaupungissa pyörityn koeajon keskikulutus asettui lähelle valmistajan ilmoittamaa yhdistettyä keskikulutusta, joka on 5,1 litraa sadalta kilometriltä.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.