Mielipide: Jouluna 2024
Orkesteri jatkaa monipuolisuuden tiellä
Mielipide: Hyvinvointialueen ja muistiyhdistysten yhteistyö varmistaa muistisairaan tuen ja palvelut
Miten kinkunrasva lajiteltiinkaan? Entäs lahjapaperit?
Kiinnostaako englanninkielinen esi- ja perusopetus? – Kotkassa pidetään tammikuussa infotilaisuus
Kotkan kaunein jouluikkuna löytyy Karhulasta
Arjan voitto nivelrikosta
Monitoimiareena toteutuu Kouvolassa
Ensin tulevat aina enkelit
Kotkamillsin toimitusjohtaja vaihtuu
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Autoala uudisti ilmastostrategiansa
ON_THE_ROAD Liikenteen hiilidioksidipäästöjä pyritään vähentämään lähes miljoonalla tonnilla.
JUHA KOSKI
Autoala nostaa esille liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi liikenteen hinnoitteluun ja verotukseen sekä vaihtoehtoisten polttoaineiden suosimiseen neljä toimenpidettä:
–Autoveron vaiheittainen poistaminen – siirrytään hankinnan verosta käytön veroon.
–Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentaminen.
–Kaasu- ja sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki.
–Romutuspalkkiokampanjan satunnainen toistaminen.
Autoala arvioi, että autoveron portaittainen alentaminen nopeuttaisi autokannan kiertoa 3–4 vuodella. Se kiihdyttäisi merkittävästi uuden vähäpäästöisen tekniikan yleistymistä ja vähentäisi päästöjä vuoteen 2030 mennessä noin 600 000 tonnilla vuodessa.
Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentaminen lisäisi niiden houkuttelevuutta. Lähes kolmannes uusista autoista tulee autokantaan työsuhdeautoina tai muulla tavoin yritysautoina.
Kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma- ja pakettiautojen määrää tulisi lisätä määräaikaisella hankintatuella. Kaasukäyttöisiä kuorma- ja pakettiautoja on jo markkinoilla ja myös sähkö- ja hybridivaihtoehdot yleistyvät tulevien vuosien aikana. Hankintatuki vähentäisi päästöjä noin 50 000 tonnilla vuodessa.
Liikenteen sähköistyminen ei ainoana päästövähennystoimenpiteenä ole riittävä. On huomattava, että autokannan uusiutuminen kestää nykyisellä autokannan kiertonopeudella kaksi vuosikymmentä.
Autoala katsoo, että sähköautojen määrälle esitetty 800 000 auton tavoite vuodelle 2030 ei ole mahdollinen autokannan hitaan kierron ja globaalin sähköautomarkkinan rajallisuuden takia, vaikka ottaisimme käyttöön mittavia ja kansantaloudelle kalliita hankintatukia.
Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.