Mielipide: Jouluna 2024
Orkesteri jatkaa monipuolisuuden tiellä
Mielipide: Hyvinvointialueen ja muistiyhdistysten yhteistyö varmistaa muistisairaan tuen ja palvelut
Miten kinkunrasva lajiteltiinkaan? Entäs lahjapaperit?
Kiinnostaako englanninkielinen esi- ja perusopetus? – Kotkassa pidetään tammikuussa infotilaisuus
Kotkan kaunein jouluikkuna löytyy Karhulasta
Arjan voitto nivelrikosta
Monitoimiareena toteutuu Kouvolassa
Ensin tulevat aina enkelit
Kotkamillsin toimitusjohtaja vaihtuu
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Toimitus testaa: Volvon uusi katumaasturi on äärimmilleen pelkistetty
Veli-Pekka Kelloniemi
Ensimmäiset suomalaiset asiakkaat pääsivät tammikuun lopussa Volvon uuden täyssähköisen EX30-katumaasturin rattiin.
– Kyseessä on uusi koko- ja hintaluokka Volvolle. Viime vuonna lanseerattu auto on mennyt hyvin kaupaksi. Jos sellaisen ostaa nyt, niin sen saa alleen heinäkuussa, kertoo Kotkan Autosalvan tuotepäällikkö Tommi Soivio.
Volvon pienin katumaasturi omaa pituutta noin 4,2 metriä, joten mikään ”miniauto” ei ole kyseessä vaan aikuinenkin mahtuu istumaan takapenkille.
– Tämä käy perheen kakkosautoksi tai miksei pääautoksikin. Kyseessä on kompakti auto, jossa on silti fiksusti tilaa, sanoo Soivio.
Takakontti vetää 318 litraa, ja takapenkit kaadettuna kyytiin mahtuvat vaikka lastenrattaat. ”Etukonttiin” mahtuu latauskaapelit.
Autosta on tarjolla kolme versiota ja varustelutasoa. Yksimoottorista takavetoista versiota saa kahdella eri akkukoolla, lisäksi on tarjolla toimittajan kokeilema kaksimoottorinen versio. Sähköautosta löytyy kovat tehot alkaen 272 hevosvoimasta järisyttävään 428 hevosvoimaan saakka.
Autolla ei varmasti jää liikenteen tulpaksi, toimittajan kokeilema versio kiihtyy 0–100 km/h 3,6 sekunnissa.
– Voima tuo mukanaan mahdollisuuden ”leikilliseen ajoonkin”, mutta alkuinnostuksen jälkeen uskon, että suurin osa lähtee hakemaan taloudellisuutta ajamiseen, toteaa itsekin autoa testannut Soivio.
Isommalla akulla varustettu tuplamoottorinen versio lupaa päivittäiseen tavalliseen ajoon riittävän noin 450 kilometrin ajomatkan, mutta siihen vaikuttaa mm. lämpötila ja ajotapa. Erikoista sähköautoissa polttomoottoriautoihin verrattuna se, että ne kuluttavat kaupunkiajossa vähemmän kuin moottoritieajossa.
Varustelutasoa nostamalla saa muun muassa 360 asteen kameran ja parkkeerausavustuksen. Varsinaisia nahkapenkkejä ei ole tarjolla, mutta sanotaanko, että silmämääräisesti tarkkailtuna kierrätysmateriaalista valmistetut penkit näyttävät yhtä tyylikkäiltä.
– Autoon on mahdollista asentaa myös vetokoukku. Jarrullinen vetopaino on jopa 1600 kiloa.
Varustelutaso vaikuttaa tietysti hintaa nostavasti: kun alkaen malli on noin 37 000 euroa, toimittajan testaama kaksimoottorinen korkeimman varustelutason Twin Ultra -versio maksaa hieman alle 52 000 euroa.
Sitten baanalle. EX30:lla on miellyttävä ajaa. Äänimaailma on kitkarenkaiden kanssa hiljainen ja alusta sopivan jämäkkä olematta kuitenkaan kova.
– Sähköautossa painopiste on matala akuston vuoksi, joten siinä on hyvä tuntuma tiehen, sanoo Soivio.
Autolla voi ajaa ”yhden polkimen” -asetuksella, jolloin jalan nostaminen kaasupolkimelta jarruttaa autoa, tai ”kahden polkimen” -asetuksella, jolloin auto liukuu ilman jarrutusta. Sähköautolla ajaessa joutuu joka tapauksessa opettelemaan kaasupolkimen käytön uusiksi, koska se poikkeaa perinteisellä polttomoottorilla pintakaasulla ajelusta. Kaasupoljinta ei myöskään tarvitse painaa ohitustilanteessa pohjaan mielettömien tehojen vuoksi.
Konttori on pelkistetty siten, että suurin osa toiminnoista suoritetaan keskikonsolin näytöstä. Ratista löytyy kuitenkin esimerkiksi äänenvoimakkuuden ja vakionopeuden säädöt. Myös sivuikkunoiden nostimille on fyysiset napit. Koska suurin osa säädöistä tehdään ennen matkantekoa ja koska auto tallettaa eri kuskien omat asetukset, ratkaisu on toimiva. Allekirjoittanutta ei häiritse esimerkiksi se, että myös nopeusnäyttö on keskikonsolissa, koska olen ajanut tällaisen ratkaisun omaavalla autolla aiemminkin. Se, että suuntavilkun viiksi palaa heti painamisen jälkeen takaisin keskiasentoon, eikä vasta kun ratin suoristaa, vaatii hetken totuttelua.
Turvaominaisuuksia kaistavahdista erilaisiin törmäysvahteihin on niin paljon, etten ala niitä luettelemaan. Auto ei anna esimerkiksi avata ovea, jos vaikka polkupyörä on tulossa sitä kohti.
Summa summarum: kyseessä on laadukas pikkumaasturi Volvon turvaominaisuuksilla ja Ferrarin tehoilla.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.