Mielipide: Jouluna 2024
Orkesteri jatkaa monipuolisuuden tiellä
Mielipide: Hyvinvointialueen ja muistiyhdistysten yhteistyö varmistaa muistisairaan tuen ja palvelut
Miten kinkunrasva lajiteltiinkaan? Entäs lahjapaperit?
Kiinnostaako englanninkielinen esi- ja perusopetus? – Kotkassa pidetään tammikuussa infotilaisuus
Kotkan kaunein jouluikkuna löytyy Karhulasta
Arjan voitto nivelrikosta
Monitoimiareena toteutuu Kouvolassa
Ensin tulevat aina enkelit
Kotkamillsin toimitusjohtaja vaihtuu
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Mikko Perälän auto on talvet omassa hallissa.
Veli-Pekka Kelloniemi
”Noin 500 hevosvoimaa löytyy” – Plymouth Duster on ns. köyhän miehen muskeliauto
Veli-Pekka Kelloniemi
Vuoden 1970 Plymouth Duster on näyttävä amerikanrauta.
– Tässä on pikkulohko V8 -moottori remmiahtimella. Tilavuudeltaan kone on 360 kuutiotuumaa eli 5,9 litraa, kertoo Myllykoskella asuva Mikko Perälä.
Kyseessä ei siis ole mikään museoentisöity kulkupeli, jolla köpsötellään kesäisin hiekkateitä pitkin jonossa kulkueessa, vaan old-school muskeliauto, joka piirtää haluttaessa mustat raidat asvalttiin.
– Noin 500 hevosvoimaa löytyy.
Perälä hankki auton vuonna 2017.
– En ole tehnyt siihen itse paljon muutoksia. Se on aika lailla sellainen kuin ostettaessa. Ahtimen olen vaihtanut isompaan. Ja uudet vanteet ja renkaat olen siihen hankkinut. Tykkään leveistä takarenkaista.
Perälä kertoo hankkineensa auton, koska pitää nimenomaan 60–70-lukujen jenkkiautoista.
– Tuon ajan autot ovat mielestäni kaikkein tyylikkäimpiä. Nykyautot ovat ihan hassun näköisiä, poislukien jotkin urheiluautot.
Perälällä on ollut aiemmin Dodge Challenger, joka on eri hintaluokan auto kuin Duster, ja Chevrolet Malibu.
Duster on ns. ”köyhän miehen muskeliauto”.
– Niitä on tehty paljon eivätkä ne alun perin olleet kalliita, siksi niitä rakennellaan. Kalliimmat autot pidetään yleensä alkuperäisessä kunnossa. Tässä on esimerkiksi sisällä led-valaistusta ja muuta nykyaikaista.
Mies on kruisaillut autolla kesäisin muun muassa jenkkiautotapahtumissa.
– Kymenlaaksossa on eläväinen amerikanrautakulttuuri. Paikallisesti tunnetuin tapahtuma on ehkä Kouvola Swap & Meet.
Jenkkiautoiluun liittyy joillakin muutakin sen ajan amerikkalaisen kulttuurin kulutusta, esimerkiksi musiikkia tai pukeutumistyyliä. Perälällä ei, mutta hän ollut mukana tekemässä raggareista kertovaa dokumenttia.
– Se on tulossa loppuvuonna muutamiin elokuvateattereihin.
Miehellä löytyy tällä hetkellä yhteensä neljä harrasteautoa.
– Dusterin lisäksi minulla on mm. ”raatoprojektina” Piikkinokka-Mosse, Vauxhall Victor ja suosikkiautoni Sisu Karhu kuorma-auto.
Koulutukseltaan teräskonstruktioasentajana Perälä osaa rassata autoja itse.
– Autot ovat olleet aina lähellä sydäntä jo pienestä pitäen. Kunnostan näitä aivan omaksi huvikseni.
Perälä kertoo, ettei viime vuosina ole ehtinyt hirveästi kruisailemaan autoilla kuin ”muutaman tankillisen”, sillä kesällä tulee enemmän veneiltyä.
– Duster on siksi myynnissä. Se on katsastusta vaille valmiissa kunnossa.
Harrasteautoilua varten ei tarvitse kuin kiinnostusta ja jonkin talvisäilytyspaikan.
– Näiden autojen korjaamiseen erikoistuneita henkilöitäkin löytyy paikallisesti ja varaosia löytyy hyvin.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.