Mielipide: Jouluna 2024
Orkesteri jatkaa monipuolisuuden tiellä
Mielipide: Hyvinvointialueen ja muistiyhdistysten yhteistyö varmistaa muistisairaan tuen ja palvelut
Miten kinkunrasva lajiteltiinkaan? Entäs lahjapaperit?
Kiinnostaako englanninkielinen esi- ja perusopetus? – Kotkassa pidetään tammikuussa infotilaisuus
Kotkan kaunein jouluikkuna löytyy Karhulasta
Arjan voitto nivelrikosta
Monitoimiareena toteutuu Kouvolassa
Ensin tulevat aina enkelit
Kotkamillsin toimitusjohtaja vaihtuu
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Lauri Halonen on kiidattänyt menopelinsä mukaan sarjan kärkikahinoihin.
Veli-Pekka Kelloniemi
Lauri Halonen on Suomen nuorin rallikuski
Veli-Pekka Kelloniemi
Lauri Halonen ajaa harrasterallisarjaa V1600-luokassa.
Kouvolan Eskolanmäen yläkoulun seitsemännellä luokalla oleva, vasta 13-vuotias Halonen on tällä hetkellä Suomen nuorin rallikuski.
– Lauri sai erikoisluvan Harrastemoottoriurheilun Keskusjärjestöltä kilpailla alle 15-vuotiaana, mikä on normaali alaikäraja rallissa Suomessa, kertoo rallikuskin isä Sami Halonen.
Ensimmäisen rallikilpailunsa nuori mies ajoi 11-vuotiaana Latviassa, jossa ikärajoihin suhtaudutaan hieman vapaammin, ja Suomessa 12-vuotiaana erikoisluvalla.
Kisaviikonloppuihin on lähdettävä paikan päälle käytännössä jo torstaisin, joten koulua tulee käytyä jonkin verran myös itseopiskeluna.
– Opettaja on ollut todella ymmärtäväinen, kiittelee Sami.
Ajamista harjoitellaan viikonloppuisin, joten siitä ei kerry koulusta poissaoloja.
– Treenipäivänä mittariin kertyy noin sata kilometriä, kertoo Lauri.
Lauri Halonen ajaa harrasterallisarjan ”nuottiluokassa”, jossa erikoiskokeisiin tutustutaan ennakkoon ja tehdään kartanlukija Niklas Heinon kanssa nuotit.
– ”Pimeäajo”-sarja ei kiinnosta, koska ilman nuotteja ajettaessa on omat riskinsä, Sami sanoo.
Parhaillaan käynnissä olevassa talvisarjassa ajetaan viisi osakilpailua, joista neljä on jo takana.
– Viides osakilpailu ajetaan tämän viikon lauantaina Suomussalmella, Lauri kertoo.
Edellisen osakilpailun tulokset eivät ole vielä haastatteluhetkellä tiedossa, mutta kolmannen osakilpailun jälkeen Lauri on kolmantena kokonaiskisassa.
– Se on kova tulos, sillä sarjaan on ilmoittautunut vähän alle 300 kuskia, Sami toteaa.
Lauri Halonen ja hänen kartturinsa Niklas Heino ovat harjoitelleen nuottien tekoa yhdessä pitkään. Takana on tämän vuoden osakilpailujen ohella satoja autossa vietettyjä kilometrejä.
Nuottien tekemistä on harjoiteltu yleisillä teillä niin, että Niklas on istunut takapenkillä, Lauri apukuskin paikalla ja Sami on ajanut, koska nuorella miehellä ei ole vielä ajokorttia.
– Minä kerron nuotteja ja Niklas kirjoittaa ne ylös, Lauri kertoo.
Alun perin nuori mies ajoi rallia Honda Civicillä. Nyt alla on laihialaisen Jere Pensaan viime vuonna rallin SM-sarjan Suomen mestaruuteen siivittänyt Ford Fiesta.
– Pensas vaihtoi kisaluokkaa, jolloin auto tuli myyntiin. Se päätyi sitten meille, Sami kertoo.
Saman luokan autoissa on eroja.
– Fiesta on rauhallisempi ajaa, se kääntyy paremmin ja siinä tuntuu olevan enemmän voimaa. Ajotyyliin ei ole ainakaan vielä tarvinnut tehdä muutosta, se on helpottanut siirtymistä autosta toiseen. Tällä on mukavampi ajaa, vaikka kyllä civikeilläkin kisoissa pärjätään, Lauri sanoo.
V1600-luokan autot ovat vuosimalliltaan 2000 tai uudempia 1600-kuutioisia kaksivetoautoja.
Autot ovat tekniikaltaan suurimmaksi osaksi alkuperäisen mukaisia. Turvavarusteiden osalta V1600-autot noudattavat samoja sääntöjä kuin kaikki muutkin kilpa-autot.
Jousituksen osalta on muutamia rajoitteita säännöissä hillitsemässä kustannusten nousua.
Autojen tehot ovat noin 110–150 hevosvoiman välillä.
V1600-luokan kilpa-autoilla voi ajaa rallia, rallisprinttiä, rallikrossia, jäärataa ja rataa.
Vaikka luokan autojen laittamista on rajoitettu kustannusten nousun rajoittamiseksi, jotain säätämistä niissä aina on. Laurin autoa rassaavat Sami, kartturin isä Heikki Heino ja mekaanikko Mikko Tallgren.
– Ei ole ollut juuri valittamista autossa, paitsi jos on ollut ratti vinossa tai jarrut tuntuneet huonoilta, Lauri sanoo.
Kisatavoitteekseen nuori mies on asettanut ihan vain ”kokemuksen keräämisen ja hauskan pitämisen”.
– Ei ajeta veren maku suussa, sillä hyvällä meiningillä auto kulkee paremmin, Lauri toteaa.
Isä seuraa kisoja kännykästä huoltopisteellä.
– Ei pelota pojan puolesta, vaikka nopeutta on parhaimmillaan 160 km/h, Sami sanoo.
Sattumuksilta ei voi koskaan täysin välttyä kauden aikana. Esimerkiksi Mikkelin osakilpailussa helmikuussa auto pöllähti lumipenkkaan.
– Se ei säikäyttänyt mutta harmitti kyllä. Puskuri meni vain rikki, Lauri sanoo tyynesti.
Kisa-autoilla ei ole vakuutusta eli jos auto hajoaa, pappa betalar.
– Ei siitä ole mennyt kuin kone kerran. Tässä luokassa renkaatkin kestävät aika pitkään. Puskurin hajoaminen on tavallista, Sami kertoo.
Sami ei ole itse ajanut rallia mutta rata-ajoa kylläkin. Siinä mielessä Lauri peri harrastuksen vanhemmaltaan, että hän sai karting-auton neljävuotiaana.
– Alussa puskurissa oli naru, jolla vedin Lauria ennen kuin hän uskalsi itse ajaa, Sami kertoo.
Crosskart-harrastus alkoi kuusivuotiaana. Lauri on lajin Pohjois-Euroopan mestari ja Suomen juniorimestari.
– Ajan talvisin rallikisoja ja kesäisin crosskartin Junior-luokkaa, jossa kisataan ympäri Pohjoismaita. Arvokisamitaleja on kertynyt 7 tai 8, Lauri kertoo.
Lauri pääsi vuonna 2020 mukaan Crazy Finn Academyyn, jossa on mukana Suomen lupaavimpia nuoria kykyjä. Heidän tavoitteenaan ovat kansainväliset kilpasarjat ja luokkien huiput.
– Sitä kautta pääsee muun muassa testaamaan formula- ja tulevaa rallisimulaattoria, Sami kertoo.
Oppia nuoren miehen ajamiseen on tullut isältä ja kartturi Niklas Heinolta. Idoli on tietysti Kalle Rovanperä, joka pääsi WRC-sarjaan mukaan 20-vuotiaana.
– Minäkin yritän tehdä ajamisesta ammatin itselleni, Lauri sanoo.
Se tarkoittaa sitä, että yläkoulun jälkeen on vuorossa automekaanikon opinnot. Varsinainen kilpa-automekaanikon ammattitutkintokin olisi mahdollista suorittaa pääkaupunkiseudulla.
– Mekaanikon koulutus auttaa myös siinä, että osaa kertoa autosta enemmän säätöjä varten, Lauri pohtii.
Rallin tuloksia voi seurata rallitulokset.net -sivustolta. Harrasterallisarjan kilpailut ovat katsottavissa TapahtumaTV EVEO -kanavalla jälkilähetyksinä.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.