Mielipide: Jouluna 2024
Orkesteri jatkaa monipuolisuuden tiellä
Mielipide: Hyvinvointialueen ja muistiyhdistysten yhteistyö varmistaa muistisairaan tuen ja palvelut
Miten kinkunrasva lajiteltiinkaan? Entäs lahjapaperit?
Kiinnostaako englanninkielinen esi- ja perusopetus? – Kotkassa pidetään tammikuussa infotilaisuus
Kotkan kaunein jouluikkuna löytyy Karhulasta
Arjan voitto nivelrikosta
Monitoimiareena toteutuu Kouvolassa
Ensin tulevat aina enkelit
Kotkamillsin toimitusjohtaja vaihtuu
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Maasturimaisesti muhkea, nelivetoinen Cupra Formentor 2.0 taipuu moneen käyttöön vaativissakin olosuhteissa.
Kai-Pekka Vesalainen
Koeajo: Cupran takapenkillä istuu herraskaisesti
KAI-PEKKA VESALAINEN
Cupra Formentor 2.0 DSG 4Drive on mainiona ajettavana ja sisätiloiltaan jopa edustuskäyttöön riittävänä erinomaisen tyylikäs kokonaisuus. Monikäyttöisyyttä tuo kahdessa osassa kallistuva takaselkänoja, mikä mahdollistaa kookkaiden pakettien kuljetuksen. Merkittävin ominaisuus Formentorissa on nelivetojärjestelmä, joka vastaa vaativiin vetotarpeisiin ja tieolosuhteisiin.
Formentorissa kaikki hallintalaitteet ovat helposti kuljettajan ulottuvilla. Muutaman säätimen toimintojen omaksuminen vaatii kuitenkin pientä harjoitusta ennen liikkeelle lähtöä. Riittävän kokoinen keskinäyttö tukee pysäköintiavustimen ja peruutustutkan havainnointia. Varsinainen mittaristo on modernisti virtuaalinen ja tarjoaa useita näyttövaihtoehtoja ajotietokone mukaan lukien.
Kangasverhoillut, keinonahalla somistetut istuimet tarjoavat kelvollisen sivuttaistuen. Sama tyylikäs tumma linja jatkuu muussa sisustuksessa. Jos haluaa hypätä kerralla premium-luokkaan, aidolla nahalla sisustetun version saa tehtaalta tilattua 1 100–1 400 euron verolliseen lisähintaan. Etuistuimien säätövara riittää isokasvuisillekin, kun samalla takamatkustajille jää polvi- ja jalkatilaa kuin Pendolino-junassa. Tilaa takana on siis julmetusti enemmän kuin myydyimmissä C-segmentin katumaastureissa.
Ajotilan voi valita kolmesta asetuksesta: eco, comfort tai sport. Asetuksen valinta vaikuttaa lähinnä kaasun vasteeseen ja ohjaustuntumaan. Comfort-tilassa ohjaus on vähän kevyempi ja sport-tilassa hieman jämäkämpi. Lisäksi käytössä on individual-asetus, jossa ajaja pystyy määrittämään esimerkiksi sporttisella ohjauksella normaalin kaasun vasteen. Rattivaihde on tervetullut lisä varsinkin haastaviin olosuhteisiin talvikeleillä.
Four drive -järjestelmä tarkoittaa käytännössä, että mitä enemmän rengas lipsuu sitä vahvemmin takaveto tulee mukaan. Tässä myös valitulla ajotilalla on merkitystä.
Dynaamisessa ajossa perä voi pikkuisen luistaa, mutta comfort-asetuksella luisto on minimoitu.
Kaikkine lisävarusteineen ajaminen alkaa tänä päivänä olla aika lailla autonomista. Koeajamamme Cupran kohdalla korostettakoon, että turvallisuusjärjestelmät kuuluvat vakiovarusteluun.
Edessä ajavat huomioiva, säädettävissä oleva adaptiivinen vakionopeudensäädin reagoi automaattisesti edellä ajavan jarrutuksiin ja kiihdytyksiin. Lisäksi varusteluun kuuluu kaistavahti ja jalankulkijoille suunnattu jatkuvasti päällä oleva hätäjarrutusjärjestelmä. Lisävarusteita ovat langaton lataus matkapuhelimelle, peruutuskamera, sähkötoiminen takaluukku ja varashälytin. Lisävaruste oli myös kesäkelin varapyörä tarvittavine työkaluineen, kun normaalivarusteena on paikka-ainekompressori.
Formentor on kookas auto, joten massiivisten C-pilarien johdosta peräpään kulmien hahmottaminen ilman pysäköintiavustinta ja peruutuskameraa paikoittuminen vaatisi pitkää harjoitusta. Eteenpäin ja sivusuuntiin ”kuollutta kulmaa” näkökenttään ei jää.
Kaksilitraisessa 310-hevosvoimaisessa moottorissa potkua riittää. Espanjalaisen automerkin äänieristys on loistavaa tasoa. Moottoriääniä tai sivutuulisuhinoita ei matkustamoon kuulu. Rengastus, 245/45/18, tuottaa häiriköivää ääntä vasta korkeimmalla sallitulla moottoritienopeudella. Nitinöitä tai natinoita ajopelin rakenteista ei kuulu. Suojateiden korotukset auto ottaa vastaan kevyen sulavasti, mutta turhia niiailematta. Jousitus on kokonaispainotteisesti onnistunut, mikä tekee ajopelistä turvallisen vakaan ajettavan suhmuraisimmillakin maanteillä.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.