Mielipide: Jouluna 2024
Orkesteri jatkaa monipuolisuuden tiellä
Mielipide: Hyvinvointialueen ja muistiyhdistysten yhteistyö varmistaa muistisairaan tuen ja palvelut
Miten kinkunrasva lajiteltiinkaan? Entäs lahjapaperit?
Kiinnostaako englanninkielinen esi- ja perusopetus? – Kotkassa pidetään tammikuussa infotilaisuus
Kotkan kaunein jouluikkuna löytyy Karhulasta
Arjan voitto nivelrikosta
Monitoimiareena toteutuu Kouvolassa
Ensin tulevat aina enkelit
Kotkamillsin toimitusjohtaja vaihtuu
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Jarmo Korhonen pitää Ellillä noin 18 solmun matkanopeutta. – Tämä nousee aivan pintaan. Tämä on täysin liukuva, hän toteaa.
Harri Mannonen
Jarmo Korhonen on kokenut veneilijä
Harri Mannonen
– Viisivuotiaana aloitin veneilyn. Isän kanssa mentiin Kymijoelta Jumalniemen lahteen.
Näin kertoo kotkalainen Jarmo Korhonen.
Elettiin vuotta 1972.
– Asuimme Ristinkalliolla, mutta isä hommasi veneen. Se oli tasaperä puuvene, moottori oli viisiheppainen Terhi.
– Kun isä kuoli vuonna 2014, hänen vanhat kaverinsa muistelivat, että ohjasin venettä lippahattu vinossa. Isä huuteli keulasta, minne päin ajetaan.
Ensimmäisen oman veneensä Jarmo Korhonen hankki 15-vuotiaana.
– Meri on aina ollut lähellä sydäntäni, jääkiekon ohella.
Vuodesta 1995 vuoteen 2008 Korhosella kuitenkaan ei ollut omaa venettä merellä, koska “elämäntilanne oli sellainen”.
Sittemmin veneitä on ollut viisi. Se viides on kuulemma samalla viimeinen.
Vuonna 2008 Jarmo Korhonen osti nopean matkaveneen.
– Ex-puoliso ei tykännyt veneilystä. Kun tuli avioero, tuli heti vene takaisin. Tuli nopea matkavene. Nimeksi tuli Lottaliini tyttäreni mukaan.
– Merellä nousee ukkosmyrsky nopeasti. Nopealla veneellä pääsee äkkiä turvaan. Minulla on kunnioitus veneilyä kohtaan. Ennen kuin synnyin isoisäni hukkui kalastusreissulla Pankajärvellä, Lieksassa.
Samaisella järvellä, myöhemmin, Kauko-setä opetti Jarmo Korhosta veneilemään.
– Pienenä ajelin siellä joka kesä, hän kertoo.
– Kauko oli isän siskon mies. Asuivat siellä isän syntymäkodissa.
Jarmo Korhonen Ellin ratin takana. Hänen kasvonsa ovat tutut kotkalaisille lätkän ystäville. Viime kaudella hän toimi Titaanien suomisarjajoukkueen huoltajana ja kotiotteluiden turvallisuuspäällikkönä.
Lottaliinin Jarmo Korhonen omisti vain pari vuotta. Sitten se jouti myyntiin, koska sen moottori olisi vaatinut remontin.
– Silloin ei oikein ollut paikkaa, missä laittaa venettä, hän sanoo.
– Nyt sellainen paikka on onneksi kotipihalla Hovilassa. Ja minulla on hyvin pätevä naapuri, joka osaa laittaa venettä.
Lottaliinia seurasi pulpettivene Lottaliini 2. Sillä Jarmo Korhonen ei ehtinyt kovin usein ajella.
– Työt olivat muualla Suomessa. Aika paljon oli viikonloppuisinkin töitä, hän sanoo.
– Rankki taisi olla kauimpana, jossa sillä kävin.
Korhonen työskentelee asentajana Destia Raililla ja tekee rautateiden kunnossapitotöitä.
Monelle hän on tuttu jääkiekkoseura Titaanien vapaaehtoishommista. Hän on ollut muun muassa kiekkokoulun rehtori, edustusjoukkueen huoltaja ja sen kotiotteluiden turvallisuuspäällikkö.
Vuonna 2016 Lottaliinin tilalle tuli Tarjuska.
– Tarja on nykyisen vaimoni nimi. Tarjuska oli nimetty hänen mukaansa.
Tarjuska oli “meriläinen, hidas matkavene, edullinen ajaa”.
– Ostin sen vanhempieni vanhoilta työkavereilta. Tämä venepaikkakin tuli veneen mukana, Jarmo Korhonen kertoo, kun istumme hänen nykyisessä veneessään Itärannan venelaiturissa Kotkan Karhulassa.
Tarjuskan korvannut Tarjuska II oli Korhosella vain vuoden. Tuo nopeakulkuinen Seven Princess -matkavene osoittautui suuritöiseksi.
– Rakentelin siihen ohjaamon ja kaikki, mutta se ei vain vastannut odotuksia. Bensa maistui.
Viime kesänä Jarmo Korhonen selaili veneiden myynti-ilmoituksia. Naantalissa oli kaupan vuonna 1990 valmistettu Marino 7000. Siinä on Volvo Pentan 160-hevosvoimainen turbodiesel-moottori ja tuplapotkuri.
Korhonen aavisti, että Tarjuska II lähtisi vaihtoon.
– Oli Naantalin-reissu edessä. Kävimme koeajamassa naapurinmiehen kanssa.
– Sitten käytiin hakemassa tämä elokuussa kärrin kanssa ihan tietä myöten, kun ei ollut enää lomaa jäljellä.
Jarmo Korhonen on ilmoittanut Titaaneille, että seuraavalla jääkiekkokaudella hän ei osallistu seuratoimintaan. Töidenkään takia ei tarvitse enää matkustella ympäri Suomea.
Nyt hänellä ja vaimolla on hyvää aikaa veneillä “Loviisaan, Haminaan, Kaunissaareen ja muihin saariin”. Mukaan tulee laivakoira Usko, kaksivuotias tiibetinterrieri.
– Nyt ehtii arkisinkin käymään veneellä. Juodaan sitten vaikka vain laiturissa kahvit ja kuunnellaan radiota.
Marino 7000 on saanut nimen Elli.
– Edesmenneen äitini mukaan, Jarmo Korhonen sanoo.
– Olen sanonut vaimolle ja tuttaville, että tämä on viimeinen veneeni. Tämä on myös kallein veneeni.
– Mutta tämä on hyvässä kunnossa. Pidän tämän kunnossa ja kunnioitan veneen historiaa.
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.