Mielipide: Hyvinvoinnin perusta rakentuu lapsuudessa
Kolme kouvolalaista ja Kuusankosken seurakunnan kanttori kisaavat Voice of Finlandissa
Päijät-Häme vahvistamaan Kaakkois-Suomen elinvoimakeskusaluetta
Lähes 600 aloittaa opinnot Xamkin Kymenlaakson kampuksilla
Nefer-yhtyeeltä uutta YouTubeen
Kotkan kaunein jouluikkuna löytyy Karhulasta
Kotkassa on jälleen Rakkausviikko
Kolme kouvolalaista ja Kuusankosken seurakunnan kanttori kisaavat Voice of Finlandissa
”Ihminen ei jaksa ilman kulttuuria”
Elvis Presley 90 vuotta – Juhlaohjelma RadioSE-kanavalla
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Mielipide: Väylämaksujen korotukset ovat lyhytnäköisiä ja perusteettomia
Väylämaksujen korotus täysimääräiseksi ei ole kuntalaiselle ehkä kovin tuttu asia, mutta koetan hieman avata asiaa tällä kirjoituksella.
Kehysriihen ja budjettiriihen päätökset ovat heikentäneet ennakoitavuutta ja luottamusta. Hallitusohjelmassa on selvästi linjattu, että vientiteollisuuden kilpailukyvystä huolehtiminen on ensisijainen tavoite. Silti, jo luvattu väylämaksujen pysyvä puolittaminen muuttuikin viime hetkillä täysimääräiseksi.
Väylämaksujen korotusten täysimääräinen toteuttaminen on paitsi perusteetonta, myös lyhytnäköistä. Tällä päätöksellä hallitus ei pelkästään vaaranna meriliikenteen kilpailukykyä, vaan myös Suomen talouden tulevaisuutta. On käsittämätöntä, miten näin laaja-alaisesti tuhoisaa päätöstä voidaan puolustaa ilman vahvoja vaikutusarviointeja. Tavara ei myöskään kulje VT15-tiellä, jos tämä päätös jää voimaan.
Hamina-Kotka sataman osuus kaikista väylämaksuista on noin 30 prosenttia, mikä tarkoittaa, että Itä-Suomi kärsii korotuksesta eniten. Tämä on suoraan kansantaloutemme sekä työllisyytemme kannalta kestämätöntä.
Väylämaksut ovat itse asiassa suomalaiselle kaupalle poikkeuksellinen este, joka nostaa ennestään korkeita logistiikkakustannuksia. Tämä kaikki nostaa myös loppukuluttajien tuotteiden hintoja. Meidän on ymmärrettävä, että suomalainen merenkulku ei voi pärjätä, jos kustannukset nousevat suhteettomaksi kilpailijamaihin verrattuna. Hyväksymällä väylämaksujen korotukset hallitus vaarantaa suurten tehdashankkeiden toteutumisen, ja itse asiassa koko elinkeinoelämä – sekä työntekijöitä edustava SAK – vastustaa tätä päätöstä. Eikö näilläkään ole painoarvoa maan hallituksessa?
Väylämaksujen nostamisen seuraukset tarkoittavat suurta tulonmenetystä. Vientitulojen menetys on suurempi kuin täysimääräisestä väylämaksusta saatava tulo. Täysimääräisten väylämaksujen myötä Suomi muuttuu vähemmän houkuttelevaksi logistiikkamaaksi. Satamakustannukset nousevat lähes 50 prosenttia kalliimmiksi kuin Baltian reiteillä, mikä on täysin mahdoton lähtökohta kilpailukyvyn kannalta. Kun menetämme tämän liikenteen, niin menetetyt tonnit on vaikea kotiuttaa myöhemmin takaisin.
On välttämätöntä, että maan hallitus kuuntelee elinkeinoelämän vakavia ja perusteltuja huolia ja harkitsee päätöstään uudelleen. Nykyisellään tämä päätös pahentaa taloudellista tilannetta ja heikentää Suomen kilpailukykyä huomattavasti.
Nina Brask
Hamina-Kotka sataman hallituksen varapuheenjohtaja
Kotkan kaupunginvaltuutettu (sd)
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.