Kotkan nuorisoteatteri starttaa kevätkauden – mukaan mahtuu vielä
Uusi Seminola soittaa vanhan jalanjäljissä
Mielipide: Hyvinvoinnin perusta rakentuu lapsuudessa
Kolme kouvolalaista ja Kuusankosken seurakunnan kanttori kisaavat Voice of Finlandissa
Päijät-Häme vahvistamaan Kaakkois-Suomen elinvoimakeskusaluetta
Kotkan kaunein jouluikkuna löytyy Karhulasta
Kolme kouvolalaista ja Kuusankosken seurakunnan kanttori kisaavat Voice of Finlandissa
Kotkassa on jälleen Rakkausviikko
”Ihminen ei jaksa ilman kulttuuria”
Elvis Presley 90 vuotta – Juhlaohjelma RadioSE-kanavalla
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Mielipide: Kymenlaakson sijaintietu jää piiloon
Kymenlaakson tuoreen mainetutkimuksen mukaan kymenlaaksolaiset viihtyvät kyllä maakunnassaan, mutta heidän oma käsityksensä Kymenlaakson saavutettavuudesta on vielä heikompi kuin todellisuus. Kun tutkimuksessa kysyttiin Kymenlaakson saavutettavuutta maakunnan ulkopuolisilta vastaajilta, käsitys saavutettavuudesta joutui vieläkin synkempään valoon.
Arkipäivän työssä olemme Kymenlaakson liitossa tottuneet siihen, että pääkaupunkiseudulta autollaan Kymenlaaksoon tulevat vieraat saapuvat perille yleensä tunnin tai puoli tuntia etuajassa. He ihmettelevät ääneen: ”Oliko tämä näin lähellä?”
Mielikuva Kymenlaakson kaukaisuudesta periytynee ajalta ennen moottoritietä Etelä-Kymenlaaksoon tai nykyisiä junayhteyksiä Lahden oikorataa myöten Kouvolaan. Valtatie 6 saatiin Koskenkylä–Koria-osuudella leveäkaistatieksi jo 2005 ja valtatie 7 (E18) viimeistä itäisintä osuuttaan vaille valmiiksi jo 2014. Koko tieosuus Virolahden Vaalimaalle saakka avautui liikenteelle syksyllä 2018.
Mutta miksi kymenlaaksolaiset itsekin pitävät saavutettavuuttaan heikkona? Tällainen mielikuva on saattanut levitä myös maakunnan ulkopuolelle. Oikeastihan koko Kymenlaakso – sekä Kouvola että Kotkan seutu – on moottoritien ja valtatie 6:n ansiosta jopa vain puolentoista tunnin etäisyydellä Helsingin keskustasta. Myös junalla Helsingin keskustasta matka taittuu Kouvolaan hieman alle puolessatoista tunnissa. Kotkan Sutelan ja Helsingin Kampin välinen bussimatka on alle kaksi tuntia.
Bussiliikenne Etelä-Kymenlaaksoon ja sieltä Helsinkiin vaatii edelleen kehittämistä, varsinkin myöhäisten iltavuorojen osalta. Tapahtumajärjestäjien kannalta on keskeistä, että pääkaupunkiseudulle pääsee palaamaan bussilla myös myöhään samana iltana.
Sijainti on kuitenkin tulevaisuudessakin valttia Kymenlaaksolle, joka on viime vuosina joutunut itärajan sulkeuduttua uudenlaisiin aluetalouden ongelmiin. Vuosia sitten strategioissamme puhuttiin Helsinki-Pietari-akselin mahdollisuuksista. Nyt tuosta katkenneesta akselista on jäljellä vain Helsinki, jonne Kymenlaakson liikenteellisten yhteyksien ylläpito on entistä tärkeämpää.
Jaakko Mikkola
maakuntajohtaja, maakuntaneuvos,
Kymenlaakson liitto
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.