Mielipide: Hyvinvointialueen ja muistiyhdistysten yhteistyö varmistaa muistisairaan tuen ja palvelut
Miten kinkunrasva lajiteltiinkaan? Entäs lahjapaperit?
Kiinnostaako englanninkielinen esi- ja perusopetus? – Kotkassa pidetään tammikuussa infotilaisuus
Tallin joulu kutsuu koko perheen joulutapahtumaan
Kati Almgren jatkaa aluejärjestön puheenjohtajana
Kotkan kaunein jouluikkuna löytyy Karhulasta
Kotkassa avautuu uusi Kymen Seudun Osuuskaupan ruokakauppa
Arjan voitto nivelrikosta
Monitoimiareena toteutuu Kouvolassa
Kotkamillsin toimitusjohtaja vaihtuu
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Mielipide: Vielä kerran hulevedestä
Saamani vastaus eduskunnan oikeusasiamiehelle 10.8.2023 tekemääni kanteluun huleveden hallinnasta ja siitä perittävistä maksuista ja taksoista on varsin monitahoinen. Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kunta vastaa huleveden hallinnasta. Kyseisen lain tulkintaa Kuntaliitto pohti kolme kuukautta, ennen kuin antoi asiasta lausunnon kunnille, miten kuntien on muutettava toimintojaan lain edellyttämällä tavalla.
Koska kyseinen laki oli varsin epäselvästi laadittu, niin asiasta on haettu korkeimmalta hallinto-oikeudeltakin päätös. Kyseinen päätös ei kaikin osin tue Kuntaliiton lausuntoa, eikä lakia vesihuollosta. ”VHL Vesihuoltolaitos perii kunnalta kustannuksia vastaavan korvauksen yleisiltä alueilta vesihuoltolaitoksen hulevesiviemäriin johdettavan huleveden viemäröinnistä.” Oikeusasiamiehen lausunnon mukaan on riittävää, kun kunta perii kustannuksista vain 50 prosenttia. Vesihuoltolain mukaan kuivatusvedet eivät ole hulevettä, kyseisen lausunnon mukaan kuivatusvedetkin ovat hulevettä.
”Lain muutoksista periaatteellisesti tärkein on huleveden viemäröinnin irrottaminen vesihuollon käsitteestä, hulevesien rakentamisesta ja hallinnasta aiheutuvat kustannukset tulee eriyttää vesilaitoksen kirjanpidosta”. Vastauksen mukaan määrätyissä olosuhteissa hulevedenhallinta onkin osa vesihuoltoa.
”Hulevesien hallinnasta kunnalle perittävä maksu on luonteeltaan julkisoikeudellinen maksu. Maksun perusteina ovat kunnan hulevesien hallinnan ratkaisut ja kiinteistön sijainti kunnan hulevesijärjestelmän vaikutusalueella sekä järjestelmän suunnittelun kustannukset alueella, jolla kiinteistö sijaitsee.” Kyseinen tulkinta antaa mahdollisuuden periä hulevesimaksua pelkästään kiinteistön sijainnin mukaan, jossa ei huomioida tuottamisperiaatetta, eikä sitä onko kiinteistö liittynyt hulevesiverkostoon.
Ääri-ilmiöiden lisääntyessä sekä päällystettyjen pintojen määrän kasvaessa yhdyskunnissa saattaa johtaa varsin epäselviin tilanteisiin, jos hulevesiviemäreiden kapasiteetti ei ole mitoitettu riittävän suuriksi, vaan tulvavedet ajautuvat kellareihin, tai muuten aiheuttavat kosteusvaurioita kiinteistössä.
Kunta voi lain mukaan märitellä hulevesikustannukset määrätyillä alueilla vesihuoltolaitoksen tai kunnan päätöksellä. Eli kuntalainen voi riitauttaa saamansa kohtuuttomaksi kokemansa laskun käräjäoikeudessa, jonka lopputulos on arvoitus, jossa yhteisön etu on edellä yksilön etua.
Anssi Tähtinen
Kuusankoski
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.