Mielipide: Hyvinvointialueen ja muistiyhdistysten yhteistyö varmistaa muistisairaan tuen ja palvelut
Miten kinkunrasva lajiteltiinkaan? Entäs lahjapaperit?
Kiinnostaako englanninkielinen esi- ja perusopetus? – Kotkassa pidetään tammikuussa infotilaisuus
Tallin joulu kutsuu koko perheen joulutapahtumaan
Kati Almgren jatkaa aluejärjestön puheenjohtajana
Kotkan kaunein jouluikkuna löytyy Karhulasta
Kotkassa avautuu uusi Kymen Seudun Osuuskaupan ruokakauppa
Arjan voitto nivelrikosta
Monitoimiareena toteutuu Kouvolassa
Kotkamillsin toimitusjohtaja vaihtuu
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Lajityypillinen ruokinta – avain hevosen ja koiran hyvinvointiin
Mielipide: Vauhti pitää sovittaa keli- ja sääolosuhteisiin soveltuvaksi
Tieliikenteessä loskapaskakelillä autoilijat eivät osaa vieläkään varautua riittävästi talven tuloon. 20.11.2024 talvi ilmoitti kuitenkin tulostaan tuulien sekä voimakkaiden lumisateiden muodossa. Ei siis voi sanoa, että talvi yllättää suomalaiset, koska se tulee joka vuosi suurinpiirtein samaan aikaan.
Huonoilla keleillä pitäisi tarkkaan miettiä, että lähdenkö autolla mihinkään jos ei ole aivan pakko. Ja varsinkin jos on vähän pelkoa, tai muuten epävarmuutta omista ajotaidoista. Myös turvallisuusvälit taitavat olla yksi suurimmista ongelmista, koska niitä ei noudateta. Turvallisuusväli antaa kuitenkin aikaa miettiä ja ennakoida seuraava tilanne.
Suomessa on noin 7 miljoonaa ajoneuvoa ja kelivaihtelut ovat jyrkkiä, joten tilanteiden ennakointi on erittäin tärkeää. Nykyliikenne on niin vilkasta, että aina tulee jostain kulman takaa joku muukin autoilija, olipa vuorokauden aika sitten mikä tahansa. Ihmiset liikkuvat nykyisin todella paljon ja läpi vuorokauden, joten on aina huomioitava, että liikenteessä on muitakin.
Liikenteen erittäin aktiivinen seuraaminen on myös ensiarvoisen tärkeää, ja varsinkin huonoissa keliolosuhteissa. Ajoin hiljattain Mikkeliin pimeällä. Kaukovaloihin ei juurikaan tarvinnut puuttua 100 kilometrin matkalla. Eli koko ajan oli vastaantulijoita. Kuten otsikossa kirjoitan, niin vauhti pitää sovittaa sellaiseksi, ettei liikenteen aktiivinen seuranta eikä ennakointi saa herpaantua missään vaiheessa, ja varsinkaan huonolla ajokelillä. Yhdenkin ihmishengen menetys on liikaa kuljettajan kiireen tai taitamattomuuden vuoksi.
Huomioitavaa on, että meistä kukaan ei ole liian hyvä kuljettaja. Suljetut baanat ovat erikseen autourheilijoille. Jos tuntuu, että ei uskalla ajaa niin sitten pitää siirtyä tien sivuun hetkeksi ja kerätä henkisiä voimia, että matkaa voidaan taas jatkaa.
Ilkka Sarpola
Kuusankoski
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.