Mielipide: Hyvinvoinnin perusta rakentuu lapsuudessa
Kolme kouvolalaista ja Kuusankosken seurakunnan kanttori kisaavat Voice of Finlandissa
Päijät-Häme vahvistamaan Kaakkois-Suomen elinvoimakeskusaluetta
Lähes 600 aloittaa opinnot Xamkin Kymenlaakson kampuksilla
Nefer-yhtyeeltä uutta YouTubeen
Kotkan kaunein jouluikkuna löytyy Karhulasta
Kotkassa on jälleen Rakkausviikko
Kolme kouvolalaista ja Kuusankosken seurakunnan kanttori kisaavat Voice of Finlandissa
”Ihminen ei jaksa ilman kulttuuria”
Elvis Presley 90 vuotta – Juhlaohjelma RadioSE-kanavalla
Kiinteistöillä elinvoimaa Kotkaan
Arjan voitto nivelrikosta
Paikallista terveydenhuoltoa suurella sydämellä!
Monikanavaista mainontaa
Camini Oy tuo ammattitaitoa ja vuosikymmenien kokemuksen Kymenlaakson nuohous- ja ilmanvaihtoalalle
Mielipide: Punaisia päin ajaminen on lisääntynyt, mutta sen voi myös ehkäistä
Olen toiminut ammattikuljettajana (linja-auto) noin 40 vuotta. Liikennesääntöjen noudattaminen Suomessa ei ole aina helppoa. Liikenteen voimakkaan kasvun myötä liikenteenkäyttäjät eivät usein omiin kiireisiinsä peilaten "ehdi" ottamaan huomioon muita liikenteessä olevia ihmisiä.
Meillä Suomessa myös on jonkunlaisena ongelmana ehkä liian kova kuri liikennesäännöissä. Se osaltaan provosoi ihmisiä rikkomaan niitä. Eli suunnittelijamme eivät ota kovin paljon huomioon humaaneja ratkaisuja, vaan enemmän asioita toteutetaan virkahenkilöstön sekä insinöörien teknisen näkemyksen mukaisesti, jossa myös raha näyttelee suurta osaa. Suomihan on viranhaltijoiden mekka.
Ehkä suurimpana ongelmana on myös hyvin pinttynyt kiire. Kovin usein ajamme muun muassa kolmioiden takaa toisten eteen, vaikka liikennesäännöissä selvästi asia mainitaan, että pitää väistää turvallisuuden vuoksi. Oma kiire vie voiton muiden kustannuksella liikenteessä. Liikennevalokulttuurimme on myös rakennettu siten, että se hieman provosoi kiilaamaan päin punaisia. Varsinkin jos vaihtumassa oleva väri on juuri keltaiselta punaiselle. Joskus on asiasta joissain paneeleissa keskusteltu, että Suomessa on niin sanottu jonottamisen malli. Punaiset lamput palavat joskus turhankin kauan, ja näin myös syntyy se jonottaminen varsinkin vilkkaana aikana.
Ruotsissa on hieman parempi malli, koska heillä suositaan niitä humaanimpia vaihtoehtoja, eli hieman nopeatempoisempaa valojen vaihtumista. Näin myös pyritään siihen, että iihmisten pinna ei kärähdä odottamiseen. Keskimäärin meillä Suomessa punainen valo palaa noin 55 sekuntia, ja kaupungista riippuen jopa 1 minuuttia 15 sekuntia. Jos vertaa sitä, kuinka pitkän matkan ajaa esimerkiksi minuutissa, niin valitettavasti se innostaa ohittamaan punaiset valot. Ammattilaiset puhuvat 90 sekunnin kierrosta. Tämä on liian pitkä aika, ja silloin helposti rikotaan sääntöjä.
Lahdessa on yhdet Suomen pisimmät jonotusajat punaisissa liikennevaloissa. Sitten on näitä typeriä EU-sääntöjä, kun se valo-ohjaus pitää olle kytkettynä myös arkiyöllä, vaikka liikenne olisi täysin hiljaista. Kouvolassa on esimerkiksi Pohjola-talon kulmalla tällainen typerä liikennevaloristeys. Tanskassa on liikennevalopylväisiin asennettu sekuntikello, joka ilmoittaa milloin saa edetä. Suomeenkin tällainen olisi hyvä vaihtoehto. Mutta jos oikein ymmärrän, niin Suomessa ei ole rahaa, ja meillä ei tunneta humanistisuutta, vaan ainoastaan kurillinen kasvatus. Nykyään ainakin liikenteessä.
Ilkka Sarpola
Kuusankoski
(05) 210 4400
PL 238, 48101 Kotka
Kymenlaaksonkatu 10, 48100 Kotka (avoinna sopimuksen mukaan)
myynti@pkank.fi
aineistot@pkank.fi
toimitus@pkank.fi
etunimi.sukunimi@pkank.fi
Teija Piipari
Sivustomme käyttää evästeitä.